مهاجرت نفت----- سیروس زرگوش فروش گیلسونایت 09181348149
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 3662
نویسنده : سیروس زرگوش

رسوبات بالای خود آب بین ذره ای خود را از دست می دهند و به نظر  ویکس (1961) از هر مایل مکعب گل در حین تراکم در داخل حوضه رسوبی 15-20 بلیون بشکه مایعات خارج می گردد . هنگامی که مایعات از طریق رسوبات سخت شده عبور می کنند با خود مقدار کمی نفت حمل می کنند . به علت آزاد شدن نفت در داخل حفرات سنگ مخزن شرایط فیزیکی و شیمیائی بطور کامل عوض می شود . هنگامی که قطرات نفت درشت تر شدند داخل حفراتی که توسط آب اشغال شده بود می گردند . در هر حال این یک نظریه است و توضیح داده نشده که چگونه نفت با آب مهاجرت می کند .

نفت ممکن است به شکل قطرات یا کلوئیدهای پراکنده در محلول یا به صورت گاز مهاجرت کند . هابسون(1954) در مورد مکانیسم عمل بحث کرده و گفته است که نفت موجود در بین منافذ کوچک تحت فشار قرار می گیرد و بدین ترتیب راه خود را به طرف مخزن طی می کند . بیکر(1962) دلائلی ارائه داده است که مطابق آن تایید شده است که مهاجرت نفت به صورت کلوئیدهای پراکنده و رقیق صورت می گیرد .

نفت ایران و جنوب شرق ترکیه در مجموعه ای از ریف ها و آهک های شکاف دار و درزدار تجمع نموده اند . نفت میدان های جنوب غرب ایران از سنگ آهک آسماری فوقانی حاصل می گردد و پذیرفته شده که یک نفت بومی است این سنگ آهک 250-500متر ضخامت دارد و در بعضی از نواحی اختصاصات ریفی دارد و غنی از مواد آلی است . میدان نفتی کرکوک در عراق ، دارای 96 کیلومتر عرض و ذخیره ای حدود یک بلیون بشکه است که آن نیز مثال دیگری از مخازن خاورمیانه است که سنگ مادر آن کربناته می باشد . در روی سنگ آهک مزبور یک لایه نمک و در زیر آن یک لایه مارن وجود دارد .



:: برچسب‌ها: مهاجرت نفت , رسوبات , زرگوش , گیلسونایت , کلوئید ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: