اجرای آسفالت گرم
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اجرای آسفالت گرم
نوشته شده در
بازدید : 500
نویسنده : سیروس زرگوش

سانتيمتر به عرض آن افزوده يا کم کند. در صورتی که مخلوط آسفالتی در بيش از يک قشر پخش شود، اتصالهای طولی و عرضی هر قشر، با حدود 15 سانتيمتر از اتصالهای نظير قشر زيرين فاصله خواهد داشت.

  حداقل ضخامت هر لايه آسفالتی دو تا سه برابر حداکثر اندازه سنگدانه و حداکثر ضخامت با توجه به شرايط اجرايی و نوع غلتکها می‌باشد که توسط دستگاه نظارت تعيين می‌شود. اجرای هر يک از انواع آسفالت از جمله اساس قيری و بيندر در يک لايه بر اجرای آن در چند لايه ارجحيت دارد. به عنوان مثال، با رعايت ضوابط فوق، پخش و تراکم 15 سانتيمتر آسفالت بيندر با مصالح دارای حداکثر اندازه 25 ميليمتر، در دو لايه 5/7 سانتيمتری نسبت به سه لايه 5 سانتيمتری مناسب‌تر و بيشتر مقرون به صرفه است.

تراکم لايه آسفالتی

  پس از پخش، عمليات تراکم لايه آسفالتی در چند مرحله صورت مي­گيرد.

  عمليات تراکم در مرحله اول که بلافاصله بعد از پخش مخلوط آسفالتی شروع می‌شود با غلتک سه‌چرخ، يا غلتکهای رديف و يا لرزشی اجرا می‌گردد. وقتی که غلتک سه‌چرخ و غلتکهای رديف و يا لرزشی با هم کار می‌کنند، غلتک (رديف دوچرخ يا سه‌چرخ) بايد بلافاصله پشت فينيشر و بقيه غلتکها بعد از آن عمل نمايند. چرخی که با نيروی محرکه غلتک را تامين می ­ نمايد بايد به طرف فينيشر باشد تا از جمع شدن آسفالت در جلوی چرخ جلوگيری نمايد.

  سرعت غلتکهای فولادی در اين مرحله حداکثر سه کيلومتر و غلتکهای لرزشی بين چهار تا پنج کيلومتر در ساعت مي­باشد. وزن غلتکهای مورد استفاده در اين مرحله، به درجه حرارت، ضخامت و مقاومت مخلوط آسفالتی بستگی دارد. اين وزن برای غلتکهای وزنی، 8 تا 12 تن و برای غلتکهای لرزشی، 7 تا 12 تن است. فاصله غلتکهای اين مرحله تراکم از فينيشر بايد به نحوی تنظيم شود که هيچ گاه از 50 متر تجاوز ننمايد. در اين مرحله درجه حرارت مخلوط آسفالتی بايد به مقداری باشد که مخلوط به چرخ غلتک نچسبد و در سطح آن ترک طولی و يا عرضی و يا جابه‌جايی ايجاد نشود و به عبارت ديگر مخلوط آسفالتی تاب پذيرش وزن غلتک را داشته باشد. حداقل درجه حرارت در شروع مرحله اول عمليات تراکم برای مخلوطهای آسفالتی پيوسته 120 و مخلوطهای آسفالتی با دانه‌بندی باز 105 درجه سانتيگراد است .

  غلتک‌زنی در مرحله دوم از تراکم، بلافاصله بعد از تکميل مرحله اول و در شرايطی شروع می‌شود که مخلوط آسفالتی هنوز حالت خميری داشته و دارای آنچنان حرارتی است که می‌تواند تراکم نسبی موردنظر را تأمين کند. اين درجه حرارت برای مخلوطهای آسفالتی با دانه‌بندی پيوسته 95 درجه سانتيگراد است. غلتکهای مورد استفاده در اين مرحله از نوع لاستيکی و يا لرزشی می‌باشد که نسبت به غلتکهای وزنی امتيازاتی به شرح زير دارد:

  الف: تراکم حاصله در قشر آسفالتی توسط اين غلتکها نسبت به غلتکهای فولادی وزنی، يکنواخت‌تر و همگن‌تر است.

  ب: تعداد گذر غلتکهای لرزشی برای حصول تراکم لازم کمتر از ساير غلتکهاست.

  پ: بافت بسته و پيوسته‌ای که غلتکهای لاستيکی و لرزشی در سطح آسفالت ايجاد می‌کنند، سبب می‌شود که قابليت نفوذ آب در لايه آسفالتی کاهش يابد.

  ت: غلتکهای لاستيکی و لرزشی با جابه‌جا کردن دانه‌های سنگی و قفل و بست کردن آنها در يکديگر، مقاومت لايه آسفالتی و زاويه اصطکاک داخلی آن را به ميزان قابل ملاحظه‌ای افزايش می‌دهد.

  سرعت غلتک لاستيکی در اين مرحله پنج کيلومتر و غلتک لرزشی چهار تا پنج کيلومتر در ساعت است. کارکرد غلتکهای لاستيکی و يا لرزشی در اين مرحله بايد آنقدر ادامه يابد که مخلوط آسفالتی به حداقل تراکم مجاز برسد. اگرچه در مرحله دوم غلتک‌زنی، استفاده از غلتک لاستيکی و يا لرزشی بر ساير غلتکها برتری دارد، با اين وجود کاربرد غلتکهای وزنی نيز در اين مرحله مجاز است. فاصله غلتکهای مورد مصرف در مرحله دوم، از غلتکهای مرحله اول معمولاً بايد بيش از 60 متر باشد. قبل از آنکه درجه حرارت مخلوطهای آسفالتی به حداقلی برسد که دستگاه نظارت تعيين کرده است، عمل غلتک‌زنی بايد در اين مرحله پايان يافته و تراکم لازم حاصل شود. اين درجه حرارت بيش از 85 درجه سانتيگراد است.

  غلتک‌زنی نهايی برای آرايش نهايی سطح راه بوده و در شرايطی بايد انجام گيرد که مخلوط آسفالتی هنوز کارآيی لازم برای محو اثرات چرخهای غلتکهای دو مرحله پيشين و رفع هرگونه عيب و نقص و ناهمواری در پوشش آسفالتی را دارد.

  در اين مرحله بايد غلتکهای وزنی دوچرخ و يا سه‌چرخ رديف، مورد استفاده قرار گرفته و در حداقل فاصله نسبت به غلتکهای مرحله دوم عمل نمايند. وزن غلتکها در اين مرحله حداقل هشت تن و سرعت آنها حداکثر پنج کيلومتر در ساعت می‌باشد. بعد از تکميل مرحله سوم، وسايل سنگين از جمله غلتکها به هيچ وجه مجاز نيستند که روی سطح راه که غلتک‌زنی آن پايان يافته ولی هنوز کاملاً سرد و سخت نشده است توقف نمايند. غلتک‌زنی در اين مرحله، قبل از آنکه درجه حرارت آسفالت به کمتر از 80 درجه سانتيگراد برسد بايد پايان يابد.

  www.arax-mines.com

فروش گیلسونایت در تناژبالا .صادرات قیر طبیعی

زرگوش

09181348149

www.arax-mines.com



:: برچسب‌ها: اجرای آسفالت گرم , آسفالت , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: