تقطیر مخرب زغال سنگ-destructive distillation of coal
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 761
نویسنده : سیروس زرگوش

 

زغال سنگ سوخته(coke)

قیر زغال سنگ(coal tar)

اسید آمینه محلول(amino acid liquor)

گاز زغال سنگ(coal gas)


 

-تقطیر زغال سنگ در بیرون از محیط آزمایشگاه نیز امکان پذیر است. تجهیزات لازم برای آزمایش تقطیر مخرب زغال سنگ بطور شماتیکی در شکل زیر نشان داده شده است.

(عکس مربوط به تقطیر مخرب زغال سنگ)


 

در آخر زغال سنگ ریخته شده درون لوله آزمایش خلا حرارت میبیند. زمانیکه زغال سنگ تجزیه میشود زغال سنگ سوخته و قیر زغال سنگ و بخار آمونیاک و گاز زغال سنگ تولید میکند. قیر زغال سنگ در لوله آزمایش بعدی یعنی محل جمع شدن محصولات تشکیل میگردد و گاز زغال سنگ از لوله آزمایشی که محل جمع شدن محصولات است خارج میگردد. بخار آمونیاک تولید شده در آب جذب میشود که منجر به تشکیل مایع آمونیاکی (آمونیوم هیدروکسید) میشود. ماده باقی مانده درون لوله آزمایش اولیه که محل قرار گیری نونه مورد آزمایش بود coke یا همان زغال سنگ سوخته نامیده میشود. coke خود به تنهایی یک سوخت محسوب میشود که میتواند در خانه ها یا کارخانه ها مورد مصرف واقع شود. اما coke بطور گسترده در جهت عامل کاهنده برای استخراج فلزات از معادن استفاده میشود.

-یکی دیگر از تولیدات قیر زغال سنگ(coal tar) است که مخلوطی از مشتقات گوناگون کربن است که میتواند در ساخت صابون و چربی ها و رنگهای پلاستیکی معطر و داروها و ضد آفات و مواد قابل انفجار و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

-یکی دیگر از محصولات آمونیاک است که در ساخت کودهای شیمیایی مانند آمونیوم سولفات و آمونیوم سوپر فسفات و غیره استفاده میشود.

-گاز زغال سنگ (coal gas) که میتواند گاز شهری نیز نامیده شود که مخلوطی از هیدروژن و متان و کربن مونوکسید است که اشتعال پذیر نیز میباشد و گاز زغال سنگ را به سوختی عالی تبدیل میکند که به هنگام سوختن انرژی بالایی را آزاد میکند.


 

-زغال سنگ در نیروگاه های برق:

انرژی شیمیایی ذخیره شده در زغال سنگ توسط سوختن آزاد شده و برای تولید بخار آب داغ که توربینهای الکترومغناطیسی نیروگاه ها را می چرخاند استفاده میشود که این چرخش در نهایت منجر به تولید برق که به شبکه تزریق میگردد میشود.

 


بیشتر نیروگاه های برق در بریتانیا از زغال سنگ برای منبع انرژی خود استفاده میشود. این اشتباه است که فکر کنیم وابستگی صنعت به زغال سنگ در حال کاهش است. تولید زغال سنگ جهان در 30 سال اخیر دو برابر شده و این باعث تبدیل زغال سنگ به متداول ترین سوخت فسیلی جهان شده است. صنعت استخراج زغال سنگ در سالهای اخیر با افزایش بهره وری و ایمنی روبرو بوده بطوریکه کمتر شاهد انفجار در این معادن و کارگران با مشکلات ریوی هستیم.



:: برچسب‌ها: تقطیر , زغال سنگ , قیر , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: