قیر طبیعی و قیر نفتی ! زرگوش
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 5753
نویسنده : سیروس زرگوش

چنین قیری بایستی دارای نقطه ذوب نسبتاً پایین، حلالیت بالا در سولفور کربن و خاکستر معدنی کم باشد. معادن عمده قیر طبیعی در کشورهای کانادا، ونزوئلا، روسیه، ترینیداد، استرالیا، عراق و از جمله ایران وجود دارد.

اکثر قیرهای طبیعی ایران به صورت جامد بوده و به همان صورت قابل استفاده نمی باشد. مناطق دارای قیر طبیعی در ایران، به طور عمده در استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان واقع گردیده و در برخی مناطق دیگر نیز بصورت محدود مشاهده گردیده است.

قیرهای نفتی:
قیرهای نفتی از پالایش نفت خام در در برج های تقطیر به دست می آید و نهایتا" آنچه که در انتهای برج تقطیر باقی می ماند قیر خالص نفتی است ،که انواع آ عبارتند از : 1)قیرهای خالص . 2)قیرهای دمیده . 3)قیرهای محلول . * زودگیر. * کندگیر. * دیرگیر . 4)قیرآبه ها(امولسیونهای قیر). *آنیونیک . *کاتیونیک

انواع قیر نفتی :

    قیر خالص : قیر های نفتی خالص از پسمانده پالایش نفت خام در برجهای تقطیر بدست می آید.در حین تقطیر نفت خام روغن های سبک تر در درجه حرارت پایین تر تبخیر شده و با بالا رفتن درجه حرارت روغن های سنگین تر از ان جدا می شوند.آنچه که در این برجها باقی می ماند، قیر خالص می باشد.
    قیر های دمیده: این نوع قیر ها از دمیدن هوای داغ به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه بدست می آید.قیرهای دمیده حساسیت کمتر نسبت به تغییرات درجه حرارت دارند.لذا در حرارت های بالاتر خیلی بهتر است قیر اولیه حلات سخت خود را حفظ می کنند.در راه سازی از قیر های دمیده برای پر کردن ترک های رو سازی و همچنین حفرات و فضاهای خالی زیر دالهای بتنی استفاده می شوند.
    قیر های محلول: قیر محلول یا قیر مخلوط از حل کردن قیر های خالص در روغنهای نفتی نظیر بنزین،نفت،گاز یا نفت کوره بدست می آید.هر اندازه تعداد روغن های نفتی در قیر محلول بیشتر باشد، روانی آن بیشتر و کند روانی آن کمتر خواهد بود.نوع روغن نفتی مورد استفاده در قیر های محلول در سرعت گرفتن آنها تاثیر دارد.اگر از بنزین برای حل کردن قیر خالص استفاده شود،قیر مایع بدست آمده را قیر تند گیر گویند و اگر از نفت برای حل کردن قیر خالص استفاده شود قیر مایع حاصل را کند گیر گویند.هرگاه از روغن های سنگین تر نظیر نفت گاز یا نفت کوره استفاده شود، در محلول حاصل قیر دیر گیر گفته می شود.

امولسیون قیری

امولسیون قیر از یک محیط قیر آب که قیر به صورت ذرات ریز با قطری در حدود 0.1 تا 5 میکرون در آن قوطه ور است ساخته شده است. درصد آب در این مخلوط میتواند حدود 30 تا 50 درصد باشد که بسته به و نوع استفاده از امولسیون می توان این میزان را در دامنه ذکر شده تغییر داد.

ذرات قیر توسط دستگاه مخصوص به نام آسیاب کلوئیدی(collodal mill) ایجاد می شود. وظیفه این دستگاه که بخش اصلی یک کارخانه تولید امولسیون و محور تکنولوژی آن میباشد خرد کردن قیر داغ شده به ذرات ریز و اختلاط آن با آب میباشد. عدم چسبندگی ذرات قیر به یکدیگر در محیط آب توسط ماده ای به نام "امولسیون ساز" (Emulsifier) تأمین می شود.ملکولهای امولسیون ساز اطراف هر ذره قیر را پوشانده و یک بار الکتریکی منفی یا مثبت (بسته به نوع امولسیون ساز) در سطح خارجی ذره قیر ایجاد مینماید. در نتیجه کلیه ذرات دارای بار یکسان منفی یا مثبت خواهند شدو این امر موجب دفع ذرات قیر توسط یکدیگر شده و از چسبندگی آنها در نتیجه شکست امولسیون جلوگیری می شود.

انواع قیر (دسته بندی فیزیکی) :
الف - قیرهای نرم : Penetration Grade Aphalt از تقطیر مستقیم نفت خام و دمیدن هوا حاصل میشود بیشتر در راه سازی مصرف میشود.

ب - قیرهای جامد: Oxidized Grade Asphalt از اکسید شدن قیرهای نرم بوجود می آید و یا ترکیبی از قیر نرم و روغن های سنگین نقطه نرمی آن 20 درجه بالاتر از قیر نرم است.

ج - قیر مایع: Cutback Bitumen Asphalt با حرارت دادن یا رقیق کردن با حلال مناسب و یا تهیه امولسیون قیر مایع تهیه میشود.

قیرهای مایع سه دسته اند:

    قیر مایع زود بند (RC Rapid curing) حلال فرار و آتش گیر ایجاد فیلمی از قیر در کوتاه ترین زمان.
    قیر مایع نیم بند(MC Medium curing) فرصت خیس کردن مواد معدنی اطراف را دارد ، حلال نفت چراغ. 3
    قیرمایع دیربند(SC Slow curing) حلال تبخیر شونده ندارند بعنوان نفت جاده برای جلوگیری ازگردو خاک.

موارد کاربرد قیر:

    کارهای عمرانی: راه ها ، فرودگاهها ، زمین های ورزش ، بنیاد ساختمان ، عایق کاری ساختمان و....
    به عنوان مثال در درزبندی معمولاً بین قطعات بتونی یک لایه قیر می ریزند تا انبساط و انقباض آنها را کنترل کند و صدمه ای وارد نشود.
    زمینه های هیدرولیکی : کانالها ، پلها ، مخازن آب ، سد و ... .
    مصارف صنعتی: پوشش محافظ فلزات ، رنگ آمیزی ، درزبندی ، باطری سازی ، تایر سازی ، کفاشی ، پوشش لوله گاز زیر زمینی و ... .
    کشاورزی: حفظ رطوبت ، زودرسی گیاه ، جلوگیری از سله و ایجاد جنگل های مصنوعی ، فرسایش خاک و شنهای روان و ... .
    الکتریکی : نوارهای آسفالتی ، پرکردن اتصالات الکتریکی ، پوشش سیمها ، عایق کاری و ... .



:: برچسب‌ها: آسفالتی , قیر , قیر طبیعی , قیر نفتی , قیر سنگ , قیر دریاچه ای , قیر خالص , قیر های دمیده , قیر های محلول , امولسیون قیری , کاربرد قیر , اتصالات الکتریکی , زرگوش , قیری , قیرهای طبیعی , قیرهای معدنی , بنزین , نفت کوره , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: